Better Shops

En välkomnande butik

Välkommen

I takt med att E-handel har blivit så populärt har också kraven ökat på att man som aktör ska ha en snygg och säljande webbutik.

Här får du några tips som du kan ha i åtanke om du vill skapa en välkomnande webbutik. Utgå alltid från din affärsidé när du bygger en webbutik. Man ska börja med att presentera det man erbjuder. Affärsidén bör beskrivas i text så att sidan lätt kan hittas genom sökmotorerna. Tänk gärna på sökmotoroptimering när du skriver texterna, så att de blir både lätta att hitta och relevanta.

Var tydlig

Det finns tre viktiga frågor som besökarna snabbt vill har svar på när de går in på din sida, nämligen: hur handlar jag; vad kan jag köpa och vad gör just den här webbutiken unik? Man kan med fördel presentera sin sida både i bild, text och video. Sträva efter att vara så tydlig som möjligt. Kontaktinformation, företagsnamn, företagets logotype samt bifoga länk hur sajten hanterar cookies bör finnas med. Skriv också ner hur informationen om köparna hanteras.

Andra saker som är viktiga att få med när man driver en webbutik är hur reklamationer går till och vilka betal- och leveranssätt som gäller. Berätta också hur ångerrätten fungerar.

Låt det viktiga ta plats

När man ska göra sin sajt snygg gäller det att fokusera på rätt saker. Låt det viktigaste ta upp mest plats. Går man till http://www.doftljusbutiken.se/ kan man se ett bra exempel på en välkomnande butik som talar direkt till kunden. På förstasidan har man valt en diskret design som låter produkterna tala. Besökaren förstår direkt vad webbutiken erbjuder och kan ta del av de populäraste produkterna redan på förstasidan.

Tänk på vad som är viktigast för kunden, det kanske inte alltid är det samma som för den som bygger sajten. Använd mjuka färger och kontraster. Undvik starka färger. Texten läses från vänster till höger vilket innebär att man bör undvika att centrera texten.