Better Shops

Få bort överskottslagret

Har du en butik som har kvar lite för mycket i lagret? Det är lätt att marknaden svänger och du säljer inte lika mycket som du trodde. 

En av de lättsammaste sakerna är att ge bort överskottslagret. Skänk till välgörenhet och må gott över att kläderna som ingen ville köpa kommer fortfarande till användning.

Men det kanske svider lite för hårt i börsen? Det är klart att alla inte har råd att ge bort saker bara hur som helst. Och som företag vill man framförallt få in pengar, inte lägga ut pengar.

Då kan det vara på sin plats att ha rea. Det kräver att man annonsera lite för att få ryktet att gå. Häng upp lappar i skyltfönstren som berättar under vilken period rean gäller och hur stor nedsättning det är.

Här ska man också komma ihåg att det finns regler och lagar kring hur en rea ska gå till. För det första måste en rea pågå under en begränsad tid. Det måste finnas ett slutdatum. I livsmedelssegmentet ska en rea pågå i högst fyra veckor. Annars måste detta bedömas från fall till fall men man kan säga som tumregel att en rea ska pågå i minst en vecka eller två och högst i två månader.

Reapriset måste också vara en väsentlig prisnedsättning från originalpriset. Detta ord “väsentligt” är dock lite tvetydigt och skiljer sig från bransch till bransch. Det måste man nästan bedöma från fall till fall men man kan alltid kontakta Konsumentverket för att få veta mer om hur man år till väga.