Better Shops

Så når du ut till dina kunder

Att driva en webbshop kan vara väldigt spännande, men också mycket jobb. En av de stora uppgifterna du måste lösa är hur du når ut med din information till dina kunder. Detta är något vi ska titta närmare på här.

För att kunna nåt ut till dina kunder måste du först ha koll på vilken din målgrupp egentligen är. Hur svår denna uppgift är beror så klart på vad det är du säljer. Drömmen är så klart att kunna sälja något som alla behöver, på så sätt spelar det ingen roll vem budskapet når ut till, det är alltid aktuellt. Men i verkligheten behöver du nog tänka på vem som är din bästa målgrupp innan du går vidare till nästa steg.

Och nästa steg är att identifiera var din målgrupp befinner sig. En kanal som ofta kan vara bra att undersöka är just sociala medier. Men det gäller sig också att förstå vem som faktiskt använder de olika plattformarna. Ska du exempelvis nå ut till en yngre generation vuxna kan du nog ha bättre framgång på något som Instagram än Facebook eller Twitter. Och det finns då de som kan hjälpa dig med detta.

Men det räcker ju inte bara med att veta var din målgrupp är. Du måste också kunna hitta det budskap som bäst talar till dem. Och det är minsann inte ett litet projekt det heller. Att hålla det enkelt är i regel något som rekommenderas. Att skapa något mer galet och unikt kanske känns som ett bra sätt att stå ut från mängden. Men det är lätt hänt att vad folk minns är det galna och inte din butik.