Better Shops

Tips för butiksbelysningen

Belysningen i en butik är något som aldrig ska underskattas. Det kan påverka alla möjliga aspekter av verksamheten från försäljningar till kundernas upplevelse. Oavsett om du planerar att öppna en ny butik eller har drivit en sedan många år tillbaka, är det värt att stanna till och tänka på hur du arbetar med butiksbelysningen.

I många fall har du möjlighet att förändra belysningen som du själv vill. Men du kan fortfarande vara begränsad på något sätt av själva lokalens utformning. Har du tur kanske du till och med öppnat butik i en byggnad med ett väldigt modernt och avancerat system redan på plats. I vilket fall du absolut vill dra nytta av det. Men mest troligt behöver du göra denna ljusdesign själv.

Bra belysning börjar redan utanför butiken och kan användas för att locka in kunden. Detta kan vara något som belysning i ett skyltfönster till en upplyst skylt. Men var försiktig med att inte satsa allt för mycket här. Du vill nämligen ha mer belysning längre in i butiken för att uppmana kunder att gå vidare inåt.

Punktbelysning är också ett bra verktyg för produkter du är mån om att få sålda. Kanske för att du har dem på rea just nu eller bara för att du har stor vinstmarginal på dem. Saker som spotlights är väldigt effektiv att dra blicken till objektet de skiner på. Men det är viktigt att tänka på att ljuset inte ska vara bländande oavsett var i butiken kunderna står.

Varje gång du gör en förändring i butiken är det viktigt att tänka på belysningen. Måste den förändras samtidigt för att få samma effekt som tidigare? Och det är också väldigt viktigt att du alltid håller ett öga öppet efter trasiga lampor och byter ut dem så fort de går sönder eller bara börjar lysa sämre. Annars ger du ett dåligt intryck till dina kunder.