Better Shops

Verktyg för att hålla koll på din verksamhet

online-business-company-calander_165020897

Din e-handel innebär mer uppgifter än att marknadsföra och ta hand om beställningar. Det sker mycket bakom kulisserna som du behöver hålla koll på. 

Bokföringen är en av dina viktigaste uppgifter. Skatteverket tar inte lätt på ett företag som fuskar med bokföringen. Du behöver inte ens ha fuskat medvetet, det kan lätt ske misstag eller missar med den mängd data som Skatteverket behöver. Men du kommer ändå att bli bötfälld för sådana saker. Ett bra “verktyg” är så klart en revisor som håller koll på detta åt dig. Det betyder inte att ansvaret faller helt på revisorns axlar: det är ändå du som får ta smällen om någonting går snett.

Folk underskattar vikten av att skriva ned saker. Muskelminnet är bättre än kort- och långtidsminnet. Det du skriver ner lagras inte bara i hjärnan utan även i musklerna. Det lagras inte i musklerna när du skriver in det på en dator. Därför kan du gynna stort av en kalender eller almanacka där du skriver ned viktiga tider, möten och uppgifter. Det är samma sak som med studier: du kommer att minnas information bättre om du läser det och skriver ned det. Det finns flera olika varianter av kalendrar, du kan till och med få en med en egen bild på fram- och baksidan.

Ett annat verktyg som du kanske inte har tänkt på är företagarforum. På dem kan du få råd och tips inom alla aspekter av ditt företag. Du kan också vara en hjälpande hand för nybörjare: dela med dig av dina egna kunskaper. Forum är en plats där du kan lära dig av andras misstag och framgångar.